Saker jag ogillar

måndag, april 17, 2006

Blanketter och pappersarbete

Jag och SÄPO gillar varandra. Man kan säga att vi är bundis. Som Bill & Bull ungefär.
Jag tror vår djupa vänskap bottnar i vår gemensamma känslor inför "Storebror."
SÄPO vill vara Storebror och jag vill så gärna ha just en sådan. Vad menar jag nu med det?
Jo, följande: Jag avskyr allt vad blanketter och pappersarbete heter!

Får att ta ett litet exempel.

Bostadsbidragsansökan.
Nog kan man misstänka att de har gjort det så infernaliskt komplicerat enbart och endast av den anledning att de inte vill att någon ska söka det? Är det för mig, som inte kommer att bli miljonär ens med bostadsbidragets hjälp, värt mödan att fylla i de minst hundrafemtioelva fält som krävs? Jag säger nej, skräddaren säger nej!

Min lösning är som följer: Lagra all information om mig i en stor databas. Då menar jag allt. Min inkomst, min hyra, allt de kan ha tänkbar nytta av när de räknar ut om jag är berättigad till bidrag eller ej. Själv sitter jag hemma och trycket helt enkelt på en knapp på den mycket intiutivt utformade webplatsen som det står "ansök" på. Klart.

Ett aktuellt problem är deklarationen. För det första har jag sålt aktier. Det skulle jag aldrig ha gjort. Nu måste jag ange hur mycket jag har gått plus på dessa aktier. Det lustiga är nu att de vet att jag har sålt aktier men de kan för den sakens skull inte ta reda på hur mycket jag sålt för. Nej, det vore kanske kränkande mot min person, vad vet jag?

Jag skiter högaktningsfullt i om de har koll på sådant i den där databasen de luxe, frågar ni mig får de gärna slänga in en åsiktsregistrering på köpet, då kanske jag slipper rösta i nästa val, det kan gå per automatik? Och skulle jag , mot förmodan, ändra åsikt hör jag bara av mig och ber dem byta ut min gamla mot en ny. Snälla, jag lovar, jag blir inte arg. Bara jag slipper fylla i en enda blankett till i hela mitt liv. Och på köpet skulle ni göra min vän SÄPO glad.