Saker jag ogillar

torsdag, augusti 03, 2006

CCCP

En epok att minnas, ett landslag i hockey som aldrig setts maken till varken förr eller senare samt ett par minst sagt finurliga ledare som hittat på hyss genom åren. Jag talar givetvis om Sovjet, landet vi alla älskar att hata (alt. hatar att älska - något som Lars Ohly säkert skulle skriva under på). En sak jag alltid gillat extra mycket med vår föredetta granne i öst (vila i frid) är deras nationalsång. Något som smärtat mig är att jag, trots mitt oerhört utvecklade sinne för språk, inte kunnat förstå vad de sjunger. Nu har jag dock blivit bönhörd! En direktöversättning finns äntligen tillgänglig. Jag hade väntat mig bombastiska Stalinhyllningar, vackra beskrivningar av Uralbergen, lovsjungande om ubåtar, någon liten gliring om kapitalisterna i väst och försäkringar om att sovjetisk kärnkraft minsann var lika harmlös som ett par års hälsoferie i ett hemtrevligt Gulagläger. Jag kan inte annat än erkänna att även om texten inte riktigt överensstämde med mina förväntningar så känns det skönt att äntligen kunna lägga denna gnagande fråga bakom mig.

Nåväl, säga vad man vill om de vodkavilsna björnfällsbärarna med någon Sibirisk form av Davy Crockettmössa men nog kan de, om vi bortser från de sporadiska grammatiska felen, slänga ihop en klämmig låt i alla fall. Håll till godo gott folk.



All heder åt Cliff Hanger och El_Pedro som spred denna pampiga låt så långt som till mig.

3 Comments:

  • En amusant liten trivialitet. Om undertecknad icke missminner sig så återfinns en mer med sanningen överensstämmande översättning å Wikipedias engelska sida.

    Appropå nationalsånger har undertecknad en gång framfört Skvaderns 'nationalsång' å en städsexa å Norrlands Nation. Ytterst få Skvadrar uppskattade detta.

    By Blogger Eugéne de Beauharnais, at 03 augusti, 2006 10:04  

  • Vi Skvadrar är ju annars kända för att inte ta så illa upp eftersom vi i sådant fall inte hade fått göra annat än ta illa upp med tanke på allt avund vi väcker på nation =) Smädelser är oftast förtäcka komplimanger.

    By Blogger Neggot, at 03 augusti, 2006 10:28  

  • Jag måst tillstå att jag endast känner en Skvader, en ung förvirrad man som kallas Alex eller liknande.

    I övrigt kan även meddelas att undertecknad icke är landsman å Norrlands, men tänker trots detta besöka Orvars om fredagen.

    By Blogger Eugéne de Beauharnais, at 03 augusti, 2006 11:22  

Skicka en kommentar

<< Home