Saker jag ogillar

måndag, augusti 07, 2006

I natt jag drömde

En mardröm!

Jag vaknade kallsvettig denna morgon, som om det läskiga Storsjöodjuret dräglat ner mig. Det hela berodde på den nervpers jag råkade ut för under nattens timmar. Drömmen utspelade sig på en middagsbjudning i min mors regi. Alla var där, hela tjocka släkten (att den är tjock vittnar mina 7 syskon och triljard syskonbarn om). Tillställningens syfte var diffust men någon/något skulle tydligen firas. Min kära mormor var, trots sin aktvärda ålder av 90+, vid god vigör och hörde bättre än vanligt. Jag tyckte mig dock märka något lurigt hos den gamla damen då hon kisade mot mig över matbordet. En farhåga som snart skulle besannas!

Det var nämligen dags för utdelande av de gåvor som hör dessa stunder till. Mormor ställde sig upp, gick fram till min syster och utdelade tre hundra riksdaler innan hon stapplade vidare mot mig. Till min förskräckelse ser jag att det i hennes hand endast visar sig en (1) hundralapp! Jag flämtar till och försöker hitta en förklaring. Kanske har hon gett syster en lapp för mycket, kanske kommer hon på sig och tar upp två till? Istället säger mormor glatt: "Här har du Björn, jag vet att det inte är lika mycket som syster din fick men du har ju alltid haft det bättre ställt, hon behöver pengarna mer". Men vfn? Vad har det med saken att göra? Rättvisa är inget relativt! Det var tur att jag vaknade här, mitt handlade efter denna incident hade jag knappast kunnat redogöra för här utan att framstå som psykopat.

Obs! Det är inte mormorn på bilden som har orsakat mardrömmen.

1 Comments:

  • Det syntes undertecknad som om Fru Mormor önskade lära unge Hr Torstensson en viktig läxa för hans kommande liv - nämligen att ingenting är rättvist. Detta bör unge Hr Torstensson bära med sig och framför allt se till att tradera till eventuella ättelägg han måhända sätter till världen.

    By Blogger Eugéne de Beauharnais, at 08 augusti, 2006 10:49  

Skicka en kommentar

<< Home