Saker jag ogillar

fredag, augusti 04, 2006

En konfliktlimerick

Varför inte kommentera de senaste händelserna i Mellanöstern med en liten limerick?

En fattig grabb ifrån Palestina
Lät mot judarna stenarna vina
"Jag blir martyr
Allah han styr
och tar i himlen hand om de sina"


Angående konflikten måste jag erkänna att jag inte riktigt kan bestämma mig för vilken sida jag ska stå på. Jag gillar inte stenkastarna, jag gillar inte Israels hämndaktioner, jag gillar det faktiskt inte alls. Det känns lite mycket sandlåda över det hela. I och för sig ett väldigt allvarligt sandlådebråk men ändå. Någonstans måste man inse att "den andra sidan inte kommer att ge sig. Någonsin.
Dessutom, en kompis som varit i Israel under lång tid sa till mig att fred inte ligger i Israels intresse. Det finns så många inre slitningar i landet som kvävs då det finns en gemensam fiende att fokusera på. Se bara på Tyskland innan och under andra världskriget, folk slöt upp när allt hat fokuserades på ett tydligt definierat problem. Tydligen så finns det så många olika judiska subgrupper i Israel som egentligen inte alls kommer bra överens och med stor sannolikhet skulle råka i luven på varandra om det inte vore för konflikten med muslimerna.

Nu vill jag ändå slänga in en brasklapp i form av att jag inte har verifierat den här informationen utan endast litar på min kompis ord. Men jag gillar å andra sidan att skaffa mig en uppfattning utan att ha mycket på benen, det är helt enkelt mycket roligare att ha en åsikt om allt. Åsiktslösa människor ger jag inte mycket för. Därför slänger jag nu bort brasklappen och hävdar bestämt att ovanstående är objektiv sanning.

Oj, vad folk kommer tycka att jag bagatelliserar konflikten nu, vilket är helt riktigt. Ibland blir jag bara så trött på allt tjafs. Vad tvetydig jag är dessutom! För att citera mig själv: Jag kan "inte riktigt kan bestämma mig för vilken sida jag ska stå på" vs. "Men jag gillar å andra sidan att skaffa mig en uppfattning utan att ha mycket på benen".
Bara därför bestämmer jag mig här och nu för att stå på Israels sida. Go Israel! De har dessutom en röst mer än Palestina i omröstningen om det sämsta landet så de kan behöva lite stöd.

4 Comments:

  • Jag tycker inte du bagatelliserar konflikten i mellanöstern, Björn. Jag tycker att du förstorar den.

    Jag har precis upptäckt att min nya handväska är för liten. Ingenting får plats.
    Det förtjänar en bloggpost, om något.

    By Blogger Hanna, at 04 augusti, 2006 16:07  

  • Äntligen någon som förstår sig på det viktiga i livet!

    By Blogger Neggot, at 04 augusti, 2006 17:47  

  • Undertecknad har haft det tvivelaktiga nöjet att diskutera konflikten i afton. Detta ledde icke till något gott ty då undertecknads sympatier ligga hos Republiken Israel röna man icke mycken stöd i Konungariket Sverige

    By Blogger Eugéne de Beauharnais, at 05 augusti, 2006 01:49  

  • Ja, är inte det ännu en fullgod anledning att stödja den krigshetsande nationen så säg? Dessutom har de nu tagit en klar ledning i fighten om sämsta landet vilket torde uppmana alla Israelvänner att stå upp för sin sak.

    By Blogger Neggot, at 05 augusti, 2006 11:24  

Skicka en kommentar

<< Home