Saker jag ogillar

onsdag, april 19, 2006

Koriander

Under min tid i Indien reddes ett och annat ut och viktiga frågor fick äntligen sina svar. En av dessa, ehum, viktiga frågor var lika enkel som befogad, nämligen varför smakar koriander skit?

Nu skall historien i och för sig inte göras så kort, det finns en bakgrund som bör tas i beaktning. Den lyder som följer:

Jag har under hela mitt liv ibland fått känslan av att något inte står helt rätt till med vissa av de maträtter jag satt i mig. Det har dock kommmit med sådana mellanrum att jag inte har kopplat samman den onda, nästintill outhärdliga smaken till en gemensam nämnare. Nu ligger det till så att dessa tillfällen tusenfaldigades i Indien. Till en början var jag förvirrad, förbryllad, ja - ledsen. Men så kom en dag en amerikan till staden där jag bodde. Han var en sån där typisk amerikan. Härligt stolt över sitt land, odrägligt på alla brallisar (min fars favorituttryck för tjejer) och med ett munläder som säkert behövde smörjas med en burk vaselin var dag. Men jag såg något där bakom fasaden. En strimma ljus.

Det dröjde inte längre förren vi fann att vi hade en gemensam fiende här i världen.
Under en middag utbrister vi bägge något i stil med: "Åhh nej, inte den här fördömda smaken nu igen" fast på engelska förstås för han talar inte svenska.
Nu var måttet rågat (jag kommer inte från Karlstad) och med det nyfunna stöd vi fann i varandra bestämde vi oss för att gå till botten med det hela. Det visade sig inte vara mycket svårare än att fråga vad det var som fick maten att smaka tvål. Svaret var koriander! Detta djävulens bländverk som på tok för länge följt mig likt en oformlig skugga. Det kändes skönt att äntligen kunna sätta namn på obehaget men, nyfikna och vid det här laget förargade över det tillsynes ohämmade användandet av koriander i Indien, bestämde vi oss för att gå ett steg längre och ta reda på varför koriander smakar så fasansfullt illa.

Enligt den metod som är rådande i dagens forskningsvärld tog vi helt enkelt hjälp av Google. Detta orakel stod än en gång för en förbluffande träffsäkerhet och ledde oss rakt till pudelns kärna. För att redogöra vidare måste vi först förklara en viktig detalj rörande olika personers smakupplevelser. Det visar sig att cirka 25% (olika siffror cirkulerar) av befolkningen är såkallade super tasters vilket betyder att de har fler smaklökar och därav är mer känsliga för speciellt smakande eller väldigt kryddig mat. Nu är det så att koriander är en väldigt speciell krydda och av den anledningen är den också allt som oftast ogillad av oss super tasters. Artikel rörande detta intressanta ämne

Nu kanske ni får uppfattningen att det är enbart negativt att vara en så kallad super taster men jag vill belysa en positiv aspekt som jag visserligen inte har belägg för men tycker verkar rimlig mest för att jag tycker det skulle vara kul om det var så. Den positiva sidan borde rimligtvis vara att alla mat vi faktiskt tycker är god borde vara mer god för oss super tasters än för er vanliga människor med lama smaklökar. Jag tror stenhårt på det.

Så, nu har ni fått fördjupad kunskap om både koriander och människokroppen. Varsågoda.

3 Comments:

  • gosh! underbart skrivet. skulle som mest bara söka på hur koriander smakar, och så fick jag underhållande läsning på köpet. awesome :D

    By Anonymous Anonym, at 08 februari, 2009 19:52  

  • Jag gjorde samma upptäckt idag - att det är Koriander som ligger bakom den hemska fadda tvålsmak som man titt som tätt stöter på i olika maträtter. Denna krydda skall skys som elden framöver! Tack för en rolig artikel :-)

    By Anonymous Anonym, at 12 juli, 2009 20:04  

  • Mycket välskriven artikel. Är nyss hemkommen från Mexiko, där denna krydda överdoserades rejält. Tog ett bra tag innan jag fick vetskap om att det var koriander som förstörde hela matupplevelsen. I Mexiko hände det alltför ofta att de blandade koriander med guacamole eller med tomat, vilket gjorde allt mycket äckligt. Ofta blandade jag ihop koriander med persilja (som ju är en god krydda). Till saken hör också att min fästmö kunde äta koriander i mängder utan att behöva lida för det. Således tolkar jag det som att jag är en supertaster. Har noterat att jag sällan behöver krydda maten för att få en rejäl smakupplevelse - tycker om den som den är. En tröst kan ju vara att koriander innehåller en hel del kalium, vilket är bra för bland annat blodtryck. Men ofta kan ju koriander ersättas av persilja.

    By Anonymous Jan Lahti, at 19 januari, 2014 02:19  

Skicka en kommentar

<< Home