Saker jag ogillar

tisdag, oktober 17, 2006

Mina idoler

Jag har aldrig varit den typen som haft några egentliga idoler. Visst beundrar jag som alla andra vissa personer, oftast fotbollsspelare eller udda kufar med märkliga åsikter. Om personerna är verkliga eller ej gör det samma, roll-/seriefigurer har till och med större chans att vinna min uppskattning då de kan sticka ut lite mer. De lyder sällan under samma PK-regler som oss dödliga. Peter Griffin i Family Guy, Kalle i Kalle & Hobbe, Svarte Orm och Arne Anka är några exempel.




En idol av det verkligare slaget är den obesfvärat elegante Herr Engdahl. Horace, finkulturens riddare tillika De Adertons ständige sekreterare. En härlig retoriker med en inte så lite överlägsen uppsyn. Jag får känslan av att han, med all rätt, tror sig vara lite finare och lite bättre än alla andra. Han går med näsan högt i vädret och knäpper på 5 meters avstånd iväg en slant till en uteliggare för att inte smittas av hans uteliggarsjuka. Jag diggar Horace.

5 frågor Horace Engdahl är trött på
5) "Hur känns det att vara Akademiens sekreterare?" - "STÄNDIG sekreterare ditt obildade hjon!"
4) "Kan du tipsa mig om någon bra författare" - "Bra för mig - obegriplig för dig."
3) "Hur många böcker läser du på ett år? - "Fler än du har hjärnceller."
2) "Hur kommer ni fram till vem som får nobelpriset" - "Lottning, vad annars?"
1) "Varför får inte Astrid Lindgren nobelpriset, hon är ju så bra?" - "Nobelpriset ges bara ut till författare".

4 Comments:

  • Unge Hr Torstensson förglömde måhända att nämna sina verkliga idoler; nämligen Birkarlarna.

    Vidare finner undertecknad det amusant att unge Hr Torstensson ånyo skriftat å sin så kallade blogg.

    By Blogger Eugéne de Beauharnais, at 18 oktober, 2006 15:15  

  • Du har rätt men ändå fel när du efterfrågar en notis om Flottkarlar. Det kan eventuellt tänkas att de kommer nämnas i något framtida inlägg rörande antihjältar.

    By Blogger Neggot, at 18 oktober, 2006 17:35  

  • Björn. Att du inte listat mig som en av dina idoler ser jag endast som ett tecken på att detta faktum är FÖR självklart.

    I övrigt är det hög tid att uppdatera.

    By Blogger Hanna, at 11 november, 2006 15:30  

  • Horace är ett jädra snobbsvin, Horace dricker bara vin, Horace tror att han är så fin, Horace har ett självbelåtet flin.
    Arne Nilsson, Borås

    By Anonymous Anonym, at 16 augusti, 2020 14:10  

Skicka en kommentar

<< Home