Saker jag ogillar

fredag, maj 05, 2006

Söndagsbröd

Söndagen är en bra dag i de flesta avseenden. Det finns ett par undantag så som att det oftast innebär arbete av något slag nästföljande dag, att risken för bakfylla är avsevärt större än låt säga tisdagar samt att tvättmaskinerna oftast är upptagna hela dagen. Vart och ett av dessa bekymmer är värda en egen post men nu skall jag berätta för er om en annan sak jag finner otrevlig, nämligen det faktum att det aldrig finns något (nytt) bröd i affärerna på söndagar.

Det hade väl varit acceptabelt om det nu inte ligger till så att söndagen är den dagen då jag främst handlar. Jag betvivlar att det är något jag är ensam om. Att färskt bröd endast skall vara en veckodagsvara finner jag irriterande för att inte säga förbluffande. Ni lata bagare, ge oss vårt dagliga bröd, så även en söndag!