Saker jag ogillar

tisdag, januari 16, 2007

Utmaning: Sommar

Det känns som ett gästspel från mig själv när jag nu åter skriver några rader.
Mycket har hänt, inget har hänt.

Det är fortfarande långt till sommaren men här kommer en liten aptitretare, nämligen den finaste beskrivningen av en sommar som jag någonsin läst.

"Man var redan i augusti månad. Sommaren var havande med allt vad solen hade befruktat. Grönskan började mörkna och hela naturen var övermogen, dess ungdomliga fräschör ett minne blott. De sista kvällarna i vila fick de ett storartat månsken att beundra. Sådana kvällar skrevs det massor av barnsliga brev."


Nu en tudelad utmaning till de som råkat hamna här:
1) Vilken bok av vilken författare?
2) Har jag fel, har du läst en bättre beskrivning någonstans? I så fall vart och av vem?

7 Comments:

Skicka en kommentar

<< Home