Saker jag ogillar

fredag, augusti 11, 2006

Mina jobb - I

Då tiden medger på mitt nuvarande jobb tänkte jag passa på att göra en resa bakåt i tiden och minnas mina jobb genom åren. Vi börjar från början.

Tidningsbud för Kvällsposten
Allmänt: Efter att min inte så goda vän Ola ville ha hjälp med tidningsförsäljandet slog vi våra påsar ihop och delade upp villaområdet mellan oss. Jag var då ungefär 13 år gammal och rätt ohipp. Det är bättre nu. Nu är jag cool.
Arbetet: Jag cyklade alltså runt och sålde tidningar till de boende i området. De flesta var vänliga och gav en liten arbetsvillig pojk en extra slant i näven. Andra var ena as och dem sket jag i ibland bara för att jag inte pallade att cykla till de otacksamma svinen för den löjligt låga ersättning jag fick av Kvällposten för en såld tidning. Dessutom gav jag dem de knyckligaste och skitigaste tidningarna.
Lön: Hade det inte varit för dricksen så hade slavarna på bomullsplantagen tjänat mer än jag. Drog väl in mellan 200-300 kr. per helg. Köpte min första dator för dessa surt förvärvade stålar. En Pentium II på 166 Mhz.
Arbetskamrater: It's a one man job.
Fördelar: Träningen och att jag blev en uppskattad unge i området.
Nackdelar: Vårt bostadsområde låg i en så brant backe att det skulle få bergspassen i Tour de France att likna Uppsalaslätten i jämförelse. Speciellt vintertid var det pest och pina då cykeln slirade i den isklädda backen. Regnande det ville jag bara gråta och skita i det men min Fuhrer till mor var hårdare än granit och skickade ut mig oavsett väderlag. Om sen den gamla läskbacken där jag hade tidningarna välte ut i blötan svor jag som en pirat, grät och sparkade på cykeln.

2 Comments:

Skicka en kommentar

<< Home